Projektové vyučování
PROJEKTOVÉ VYUČOVÁNÍ
Hlavním cílem projektového vyučování je snaha propojovat poznatky z různých oblastí s tím, s čím se žáci setkávají v běžné realitě, spojit obsah učení se životem. Jedná se o nejkomplexnější vyučovací metodu. Žáci se zabývají jednou oblastí podrobně a nahlížejí ji z různých stran.
Obliba projektové výuky pramení právě z toho, že tato metoda umožňuje překlenout roztříštěnost poznatků a častou odtrženost výuky od reality života.
Hlavním znakem projektové výuky je, že žáci projekt realizují od jeho plánování, přes realizaci, až po vytvoření konkrétního výstupu projektu a svoje zkušenosti zprostředkovávají druhým. Žáci své vědomosti využijí pro zpracování konkrétního výstupu, ale naučí se i tento výstup prezentovat, obhájit před okolím.
Projekty obsahují činnosti skupinové i individuální. Za jeho úspěšnou realizaci jsou odpovědni všichni žáci ve skupině. Každý za nějaký konkrétní krok.
Téma projektu zůstává v přirozeném kontextu a není vytrháváno ze souvislostí. Žáci se neučí na uměle vytvořených příkladech, ale na skutečných problémech. Projektová metoda vnímá svět celistvě, takový totiž ve skutečnosti je.
Výhodou výstupu z projektu je jeho hmatatelnost. Žáci vidí, že něco konkrétního vytvořili. To je velmi efektivně motivuje k práci.
Co žákům a pedagogům projektová výuka přináší?
- · spojuje učení, hru a zážitek
- · umožňuje výběr rolí a témat individuálně i ve skupinách
- · žáci si zvykají na spolupráci a komunikaci v týmu
- · žáci zažijí pocit úspěchu
- · učitelé uplatňují pozitivní hodnocení
- · učitel se stává rádcem, nemá již hlavní roli jediného nositele a předkladatele informací
- · uplatnění získaných dovedností v běžném životě dětí
Zdroj:
http://www.ctenarska-gramotnost.cz/projektove-vyucovani/pv-tipy/projektove-vyucovani-1
http://www.projektovavyuka.cz/
http://www.projektovavyuka.cz/
Projektové vyučování – Zdravý životní styl